سرویس بهداشتی مناسب برای معلولین و سالمندان

عموم ما وقتی به مقوله ی طراحی فکر می کنیم، فقط افراد سالم و جوان را در نظر می گیریم. شاید در فضایی که طراحی می کنیم افراد کم بینا، معلول، از کار افتاده یا پیر و سالمند تردد کنند. طراحان باید در طراحی های خود این قشر را نیز در نظر بگیرند. یکی از مهم ترین قسمت هایی که باید در طراحی آن برای این افراد دقت زیادی شود، حمام و سرویس بهداشتی است.

نرده یا میله حائل

یکی از وسایل بسیار سودمند و پر کاربرد برای معلولین و سالمندان در سرویس های بهداشتی نرده یا میله ی حائل است. به محل قرار گرفتن این میله ها در این تصویر دقت کنید که دقیقا در مکان های مورد نیاز نصب شده اند.

 

اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید، بهتر است فضای دوش را با درب یا پرده از بقیه ی فضاها جدا نکنید. با این کار یک کف یکپارچه در حمام خود ایجاد می کنید که هم برای حرکت مزاحمت ایجاد نمی کند و هم فضای باز بیشتری برای پرستار فراهم می کند. در صورتی که می خواهید فضای دوش را تفکیک کنید علاوه بر بزرگ در نظر گرفتن آن، از درب های بزرگ استفاده کنید که ورود و خروج به این فضا راحت باشد.

 

جایی برای نشستن

در نظر گرفتن و تعبیه جایی برای نشستن در حمام و یا زیر دوش بسیار مفید خواهد بود.

 

 

استفاده از کاشی های بزرگ در کف حمام سطحی صاف و مسطح برای حرکت کرسی ها و وسایل کمکی متحرک ایجاد می کند.

نکته: در هنگام ساخت حمام سعی کنید از شیب یک طرفه در کف حمام استفاده کنید تا وقتی بر روی کرسی یا صندلی می نشینید تکان نخورد. معمولا حمام هایی با یک چاه تخلیه دارای چندین شیب هستند که باعث می شود صندلی های چهارپایه بر کف آنها لق بخورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *